سه شنبه, 21 بهمن 1393 ساعت 18:25

درباره خانه تقریب

یکی از مسائلی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای خبرنگاران مبهم و از اهمیت بسیاری برخوردار بود مبحث چگونگی برخورد نظام جمهوری اسلامی با اقلیت های غیر مسلمانان ایرانی و تعامل پیروان ادیان توحیدی با حکومت بود.

امام خمینی در مصاحبه با نماینده مجله عربى زبان القوم العربى در تاریخ 20/8/57 تأکید کردند: «تمام اقلیتهاى مذهبى در ایران براى اجراى آداب دینى و اجتماعى خود آزادند و حکومت اسلامى، خود را موظف مى‏داند تا از حقوق و امنیت آنان دفاع کند و آنان هم مثل سایر مردم مسلمان ایران، ایرانى و محترم هستند.» (صحیفه ج 4، ص 441) در ادامه این روند، اصل سیزدهم قانون اساسی تصریح داشت؛ «ایرانیان زرتشتی، کلیمی، مسیحی تنها اقلیت های دینی شناخته می شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آئین خود عمل می کنند.» به این صورت هموطنان غیر مسلمان ایرانی نیز همچون سایر مردم کشور عزیزمان از حقوق شهروندی مساوی برخوردار گشتند وحتی اصل بعدی عنوان می کند؛ «به حکم آیه شریفه (لا ینهیکم الله الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطین) دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیر مسلمان، با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند. این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدام نکنند.» همچنین برای مشارکت این قسم از هم وطنان، در امور سیاسی و تعیین آینده کشور اصل 64 قانون اساسی تعیین کرد؛ «زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می‌کنند.»اما ایادی استکبار، از همان ابتدای انقلاب همواره تلاش خود را معطوف به این کرده اند که به وسیله تحریف حقایق و دروغ پراکنی، اذهان جامعه جهانی را به این سمت هدایت کنند که بین ملت ایران چند دستگی و ناهماهنگی وجود دارد و حقوق اقلیت ها پایمال می شود تا از این طریق بتوانند با مشوش کردن فضای داخلی و همراهی فشار های خارجی به مقاصد شوم خود که همان برچیدن نظام توحیدی است، برسند.امام خمینی(ره) با اشراف بر امیال شیطانی این جماعت فرمودند: «دشمنان اسلامند که مى‏خواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف [دارای اختلاف و تفرقه] کنند.... مثلًا مى‏ گویند که اقلیتهاى مذهبى در حکومت اسلام باید از بین بروند! این خلاف اسلام است. اسلام اقلیتهاى مذهبى را احترام گذاشته است؛ اسلام اقلیتهاى مذهبى را در مملکت ما محترم مى‏ شمرد.» (صحیفه امام، ج6، ص83) در همین راستا رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند: ملت ايران فراتر از مرزهاى عقيدتى به وظايف خود عمل مى‌‌كند و آحاد مردم اعم از مسلمان، مسيحى، زرتشتى و يهودى دست در دست يكديگر به كار و تلاش مشغولند.بر این اساس خانه تقریب با هدف تقویت فضای همدلی و هماهنگی بیشتر میان پیروان ادیان توحیدی، تأسیس شد و این مجموعه اعتقاد دارد تنها راه مقابله با جبهه معاند ادیان توحیدی ایجاد فضای صلح و دوستی بر پایه مشترکات این ادیان است و تنها در این صورت است که به عنوان ملتی واحد می توان با پروژه های ایران هراسی نظام سلطه مقابله کرد و در این زمینه از تمام امکانات و پتانسیل های موجود باید حد اکثر استفاده صورت گیرد.یکی از سیاست های قدیمی جبهه معاندین حقیقت در قبال دین و دینداری پی ریزی و به کار گیری فرقه های جدید و انحرافی است که میتوان به عنوان کمپانی فرقه سازی از آن یاد کرد. اما نباید غافل بود که این فرق منحصر به اسلام نبوده و نیست و این افراد در هر موقعیتی که منافع خود را در خطر ببینند وارد عمل می شوند و بین اسلام، نصاری، کلیمی و زرتشتی تفاوتی قائل نیستند بلکه پوشاندن چهره حق زیر نقاب این فرقه های جعلی مهم ترین هدف آنها است.در همین راستا پرونده های حقوق بشری از دیگر پروژه های نظام سلطه در جهت ایجاد ایران هراسی است حال آنکه جدا از دین، زبان، قوم و امثال آن، وجه مشترک بین تمام مردم این سرزمین، ایرانی بودن آنان است و در جایی که مناسبات ملی اقتضا کند آحاد ملت در یک صف، برای مبارزه با حملات–چنانکه در طول تاریخ حیات انقلاب اسلامی به کرات این موضوع مشاهده شده است- خواهند ایستاد.خانه تقریب بر خود واجب می داند در مواجهه با این هجمه ها اقدام نماید و اهداف و سیاست های خود را به شرح زیر اعلام می کند:

اهداف:

1) مقابله با تهاجم به جامعه دینی مسلمانان، مسیحیان، کلیمیان و  زرتشتیان.

2) مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی.

3) همگرایی میان اقلیت‌های دینی در جهت همزیستی مسالمت آمیز.

4) تلاش در جهت راهبردی کردن اندیشه واحد در حفظ وحدت ملی.

5) بررسی و شناسایی آسیب‌ها در حوزه وحدت و تقریب ادیان.

6) برنامه‌ریزی گسترده در برگزاری کنفرانس، همایش، سمینار، نشست‌های علمی و ...  برای راهبردی کردن موضوعات.

7) ایجاد ارتباط با مراکز دینی و علمی ادیان و جذب طرح ها و تألیفات علمی-دینی اندیشوران در زمینه‌ های مرتبط و چاپ و نشر آن ها.

8) تأسیس و انتشار فصلنامه‌ی تخصصی ادیان و جذب مقالات و نوشتارهایی در این زمینه.

9) رصد مسایل و مشکلات و اعلام موضع درمورد مسایل روز مربوط به ادیان.

سیاست:

1) بکارگیری دیپلماسی مردمی- دینی  در مقابله با فرافکنی بنگاه‌های دیپلماسی غربی.

2) شناسایی و بکارگیری فعالان عرصه وحدت بین ادیان.

3) بررسی مواضع واگرا میان ادیان توحیدی و ارائه راهکار مناسب در جهت مقابله با آن.

4) معرفی اقدامات خصمانه آمریکا و بصیرت افزایی نسبت به عوامل تفرقه انگیز در میان اقلیت‌های رسمی در جمهوری اسلامی ایران جهت بازداری از ایجاد منازعات دینی.

5) بازخوانی پرونده‌های بین المللیِ سازمان‌های حقوق بشری و ارائه راهبرد مناسب در مواجه با هجمه‌های معاندین نظام جمهوری اسلامی ایران.

6) تربيت متخصص در زمينه‏ ي اديان و مذاهب.

7) انجام پژوهش‏هاي بنيادي، كاربردي و تطبيقي در زمينه‏ي اديان و مذاهب.

8) معرفي منطقي و علمي اسلام (با رويكرد شيعي) در عين احترام به عقايد، باورها و آيين ساير اديان و مذاهب.

نظرات  

پاسخ + +4 --
مسعود حبیب الهی 1394/01/15 - 06:57
سلام دنبال یک تلفن تماس می گشتم که بتوانم با شما ارتباط برقرار کنم در صورت امکان مرحمت بفرمایید

نظر شما

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین مطالب

تمامی حقوق این پایگاه، نزد خانه تقریب محفوظ است.
طراح سایت: رامندسرور

 

صفحه خانه تقریب در فیسبوک صفحه خانه تقریب در توییتر صفحه خانه تقریب در گوگل پلاس صفحه خانه تقریب در آپارات صفحه خانه تقریب در اینستاگرام